Miljøscreening i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer |
|
Halsnæs Kommune |
|
Projekt Kommuneplan 2013 jordbrugstemaet |
Dato 28.02.2013 |
Deltagere ved screeningsmøde mesv, pvme, jkro, laafs |
Læservejledning: 1. Indledende screening.
Hvis én af de to betingelser er opfyldt skal der gennemføres en miljøvurdering. 2. Planens indvirkning på miljøet - screening eller miljøvurdering. |
Konklusion: |
Planens indvirkning på miljøet
Miljøparametre |
Ikke relevant og derfor ikke behandlet |
Forholdet er behandlet og der skal ikke laves miljøvurdering |
Forholdet er behandlet og der skal laves en miljøvurdering |
Bemærkninger |
Befolkning og sundhed |
||||
Indendørs støjpåvirkning |
X |
|
|
|
Sundhedstilstand |
X |
|
|
|
Svage grupper (f.eks. handicappede) |
X |
|
|
|
Friluftsliv/rekreative interesser |
|
x |
|
Ekstensiv landbrugsdrift kan flere steder anvendes aktivt til at vedligeholde naturområder og landskaber. Her er der tale om en tydeliggørelse af allerede eksisterende retningslinjer fra Kommuneplan 2009. |
Begrænsninger og gener overfor befolkningen |
X |
|
|
|
Biologisk mangfoldighed (flora og fauna) |
||||
Dyreliv |
|
X |
|
Kan være både positivt og negativt afhængigt af landbrugstypen. Derfor særlige restriktioner i udpegede beskyttelsesområder. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Planteliv |
|
X |
|
Kan være både positivt og negativt afhængigt af landbrugstypen. Derfor særlige restriktioner i udpegede beskyttelsesområder. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Sjældne, udryddelsestruede el. fredede dyr, planter el. naturtyper |
|
X |
|
Kan være både positivt og negativt afhængigt af landbrugstypen. Derfor særlige restriktioner i udpegede beskyttelsesområder. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Eventuelle nærliggende naturbeskyttelses- og fuglebeskyttelsesområder |
|
X |
|
Kan være både positivt og negativt afhængigt af landbrugstypen. Derfor særlige restriktioner i udpegede beskyttelsesområder. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Habitat-områder |
|
X |
|
Kan være både positivt og negativt afhængigt af landbrugstypen. Derfor særlige restriktioner i udpegede beskyttelsesområder. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Spredningskorridorer |
|
X |
|
Kan være både positivt og negativt afhængigt af landbrugstypen. Derfor særlige restriktioner i udpegede beskyttelsesområder. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Naturbeskyttelse jf. § 3 |
|
X |
|
Kan være både positivt og negativt afhængigt af landbrugstypen. Derfor særlige restriktioner i udpegede beskyttelsesområder. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Grønne områder |
|
X |
|
Kan være både positivt og negativt afhængigt af landbrugstypen. Derfor særlige restriktioner i udpegede beskyttelsesområder. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Skovrejsning/skovnedlæggelse |
X |
|
|
Skovrejsningsområderne er ikke udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Fredning |
X |
|
|
|
Landskab og jordbund |
||||
Landskabelig værdi |
|
x |
|
Landbruget strider ikke mod den landskabelige værdi. |
Geologiske særpræg |
|
x |
|
Der skal tages hensyn til de geologiske interesser. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Jordforurening |
x |
|
|
Styret af anden lovgivning |
Risiko for jordforurening |
x |
|
|
Styret af anden lovgivning |
Jordhåndtering/flytning |
X |
|
|
Styret af anden lovgivning |
Vand |
||||
Overfladevand, herunder påvirkning af vandløb og vådområder |
x |
|
|
Dræning har en påvirkning. Der er dog ingen ændringer i forhold til Kommuneplan 2009. |
Udledning af spildevand |
X |
|
|
Styret af anden lovgivning |
Grundvandsforhold |
|
X |
|
Indenfor nitratfølsomme områder er der særlige regler for landbrugsdriften. Indgår allerede i Kommuneplan 2009. |
Risiko for forurening af grundvandsressourcer |
X |
|
|
Styret af anden lovgivning |
Luft |
||||
Luftforurening (støv og andre emissioner) |
|
x |
|
Lugtgener. Er reguleret i anden lovgivning. |
Emissioner fra eventuel trafik til og fra området |
X |
|
|
Er reguleret i anden lovgivning. |
Støj |
||||
Støj |
x |
|
|
Der kan være lokale støjkilder – også fra markarbejder. Men typisk ikke varige. Uændret fra tidligere. |
Vibrationer |
X |
|
|
|
Trafik |
||||
Trafikafvikling/belastning |
X |
|
|
|
Støj |
X |
|
|
|
Energiforbrug |
X |
|
|
|
Sikkerhed |
X |
|
|
|
Risiko for ulykker |
X |
|
|
|
Klimatiske faktorer |
||||
Eventuel påvirkning af klima |
X |
|
|
|
Kulturarv |
||||
Kulturhistoriske værdier |
x |
|
|
Landbrugslandskabet fastholdes. |
Arkitektoniske værdier |
X |
|
|
|
Kirker |
X |
|
|
|
Arkæologiske værdier |
X |
|
|
|
Fredede eller bevaringsværdige bygninger |
X |
|
|
|
Ressourcer og affald |
||||
Arealforbrug |
x |
|
|
Arealanvendelsen er rimelig i forhold til aktiviteten. Uændret fra Kommuneplan 2009. |
Energiforbrug |
X |
|
|
|
Vandforbrug |
X |
|
|
Styret af anden planlægning. |
Produkter, materialer og råstoffer |
X |
|
|
|
Kemikalier, miljøfremmende stoffer |
x |
|
|
Styret af anden lovgivning. |
Affald, genanvendelse |
X |
|
|
|
Byøkologi /Agenda 21/ CO2 |
x |
|
|
Gårdbutikker, besøgslandbrug, økologiske brug er positive elementer. Intensive landbrug kan være mere negative elementer. Uændret fra Kommuneplan 2009. |
Visuel effekt |
||||
Arkitektonisk udtryk |
X |
|
|
|
Lys og/eller refleksioner |
X |
|
|
|
Sikkerhed |
||||
Kriminalitet |
X |
|
|
|
Brand, eksplosion, giftpåvirkning |
X |
|
|
|
Socioøkonomiske effekter |
||||
Påvirkning af sociale forhold |
X |
|
|
|
Påvirkning af erhvervsliv |
|
x |
|
Et mindre erhvervsliv i Halsnæs Kommune, men et gammelt traditionelt erhverv. Uændret fra Kommuneplan 2009. |