Byrådet vil
- opprioritere fortætning af byer og byomdannelse og nedprioritere inddragelse af nye arealer i det åbne land
- udlægge arealer til enkelte nye byområder i Kommuneplan 2021-2032
- sikre, at der tages hensyn til kystnærhedszonen og naturværdierne, når der planlægges for nye byområder
- planlægge boliger tæt på institutioner, skoler, butikker og kollektiv trafik for at mindske biltrafikken
- bevare og beskytte bynære naturelementer.
Boligområder
Byrådet har vedtaget en rækkefølge for enkelte større boligområder i kommunen.
Det fremgår af boligprognosen fra 2021, at der er en boligrummelighed på cirka 1.950 boliger i prognoseperioden, der går til 2032. En stor del af boligerne forventes opført og taget i brug i løbet af planperioden, men der forventes stadig en restrummelighed på 350 boliger pr. 1. januar 2033.
Der gives i Kommuneplan 2021 mulighed for en større grad af fortætning i byområderne omkring Frederiksværk og Hundested, som dog forventes at føre til en forholdsvis beskeden årlig tilgang af nye boliger. Sideløbende ønskes der fortsat mulighed for at udvikle og styrke enkelte andre lokalområder, hvorfor der i 2019 er udlagt et nyt område til boliger i Torup.
Sted/navn | Anvendelse | Zone-forhold | Boligtal | Rækkefølge |
4.B6 Rådhusparken | Tæt-lav og etageboliger | Byzone | 150 | 2022-2032 |
4.B17 Havnevej | Etageboliger | Byzone | 60 | 2023-2026 |
4.C17 Nordcenteret | Etageboliger | Byzone | 85 | 2022-2028 |
6.B5 Kregme Syd | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 120 | 2021-2026 |
7.B1 Ubberupvej | Tæt-lav og enfamiliehuse | Landzone | 75 | 2022-2032 |
7.B7 Vibjerg | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 130 | 2021-2030 |
7.B12 H.J. Henriksensvej nord for banen | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 170 | 2022-2032 |
8.B31 Storebjerg | Enfamiliehuse | Byzone | 19 | 2022-2032 |
9.B15 Højbjerg | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 80 | 2021-2032 |
9.B15 Højbjerg | Etageboliger | Byzone | 50 | 2022-2032 |
9.B16 Højbjerg Øst | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 45 | Efter 2026 |
9.B27 Ved Frederiksværkvej | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 150 | 2022-2032 |
10.B6 Torup Syd | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 45 | 2021-2030 |
10.B6 Torup Syd | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 40 | 2022-2030 |
Tabel 3.2.1 herover viser rækkefølge for igangsætning af nye byudviklingsområder og er suppleret i forhold til tidligere med alle større kendte projekter og områder fra boligprognosen. Ud over de i tabellen viste projekter, findes der flere mindre projekter.
Der udlægges et nyt område til boligformål - rammeområde 9.B27 ved Vibehus. Området har hidtil været et erhvervsområde - 9.E1 Ved Frederiksværkvej - men området udvikles ikke til erhvervsformål, og store dele ligger blot hen. Området her en god beliggenhed for boliger tæt ved station, handlemuligheder og en større vej. Området er på cirka 29.000 m2, og der udtages derfor et areal på 29.000 m2 af rammeområde 9.B4 Høje Tøpholm Syd og som er udlagt til boligformål i byzone. Arealet overføres til rammeområde 9.R1 Ved Vibehus Trinbræt og anvendelse vil fremadrettet være rekreative formål. Se kort neden for, hvor det nye boligområde er markeret med blåt og kompensationsarealet med rødt.
Erhvervsområder
Rummeligheden til erhverv forventes at være tilstrækkelig indenfor planperioden. Der arbejdes med en omflytning af rummeligheden, idet en del af det store uudnyttede erhvervsareal ved Ullerup Skovvej kan tilbageføres til landzone, og der kan udlægges et nyt erhvervsområde ved Frederiksværk - ved Industriområde Nord - samt ved Ølsted. Det vil bedre afspejle det aktuelle behov, idet der ikke er ledig erhvervsrummelighed i Frederiksværk og Ølsted. Desuden ændres erhvervsområdet ved Vibehus til boligformål, da det reelt ikke bruges til erhverv længere og ikke udvikles. Der findes ligeledes enkelte ledige erhvervsgrunde forskellige steder i kommunen blandt andet på Hundested Havn. Desuden er der i kommuneplanen i enkelte boligområder øget mulighed for mindre ikke genegivende erhverv.
Sted/navn | Zoneforhold | Areal i alt | Areal ledigt | Rækkefølge |
3.E1 Industriområde Nord | Byzone | 29,5 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
4.E1 Fuglebækvej | Byzone | 5 ha | 3 ha | 2021- |
4.E2 Hanehoved Erhvervsområde | Byzone | 14 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
4.E3 Havnevej | Byzone | 15,5 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
4.E4 K.A.Larssensgade | Byzone | 3 ha | 3 ha | Fuldt udnyttet |
8.E3 Vesthavnen |
Byzone | 6 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
8.E4 Sydhavnen | Byzone | 11,5 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
8.E7 Ullerup Øst | Byzone | 36 ha | 36 ha | 2022- |
8.E8 Ullerup Nord | Byzone | 10 ha | 10 ha | 2022- |
8.E9 Ullerup Syd og vest | Byzone | 28 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
8.E10 Bogbinderivej | Byzone | 4 ha | 2 ha | 2021- |
8.E12 Sydmolen | Byzone | 2 ha | 2 ha | 2022- |
Tabel 3.2.2 herover angiver den aktuelle erhvervsrummelighed i alle større erhvervsområder i Halsnæs Kommune.
Området ved den gamle gasbetonfabrik i Ølsted nord for banen er under omdannelse fra erhvervsområde til boligområde med mulighed for liberalt erhverv, der ikke medfører tung trafik eller generer omgivelserne.
3.2.1 Det er muligt at overføre et landzoneområde på 6,5 ha ved Ubberupvej til byzone til boligformål. Området blev først udpeget i Regionplan 2005 og er videreført i planlægningen siden som et langsigtet byudbygningsområde. Området fremgår af kortet. Se også tabellen i redegørelsen.
3.2.2 Ved udvikling af nye boligområder skal der redegøres for naturværdierne i området, og væsentlige naturværdier og naturelementer skal i videst muligt omfang beskyttes og indarbejdes i planlægningen af området.
3.2.3. De enkelte nye boligområder kan udnyttes i henhold til rækkefølgen angivet i tabel 3.2.1.
3.2.4. Det er muligt at ændre erhvervsområdet ved Vibehus til boligområde. Området er på 2,9 ha. Som kompensation skal 2,9 ha af rammeområde 9.B4 ændres fra boligformål til rekreative formål og overføres til rammeområde 9.R1, så den samlede rummelighed til boligformål ikke øges.
Lovgrundlag
Kommuneplanen skal ifølge Planlovens §11a indeholde retningslinjer for udlæg af nye arealer til byzone. Byudviklingen skal følge reglerne i Fingerplan 2019, der er Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning. Ifølge Fingerplanen skal byudviklingen være af lokal karakter og ske i tilknytning til kommunecentrene eller som afrunding af andre bysamfund. Der skal fastlægges rækkefølge for ny byudvikling.