Byrådet vil
- sikre levende og oplevelsesrige centerområder, med en lang række tilbud i såvel kommunens største byer som i lokalsamfundene, ved at arbejde for at gøre centerområderne levende også udenfor butikkernes åbningstider; herunder ved at integrere Krudtværket som en kultur- og erhvervsorienteret del af Frederiksværks bymidte
- arbejde for at gøre centerområderne levende også udenfor butikkernes åbningstider
- sikre en lokal og let tilgængelig dagligvareforsyning i alle lokalområder
- sikre det bredest mulige udbud af udvalgsvarer tilpasset de lokale forudsætninger
- sikre en forsat udvikling af detailhandlen med dagligvare og udvalgsvarer i Frederiksværk bymidte og Hundested bymidte, hvor Krudtværkset skal bidrage med specialiseret detailhandel og understøtter bymidtens handelsliv
Centerområder
Centerområder kan anvendes til centerformål som f.eks. butikker, restauranter, boliger, offentlige formål, liberale erhverv, grønne områder, parkering og fællesanlæg samt aktiviteter, der ligner disse. I mindre omfang kan der være fremstillingsvirksomhed i tilknytning til butikkerne, men denne virksomhed må ikke medføre gener for de omkringboende.
De største centerområder i Halsnæs Kommune er Frederiksværk og Hundested. Derudover er der en række mindre centerområder i lokalsamfundene.
Frederiksværk bymidte suppleres af udviklingen af Krudtværket, hvor kultur, erhverv og specialiseret detailhandel integreres for at styrke bylivet og understøtte den eksisterende centerstruktur uden at skabe konkurrence.
Krudtværket har med sin unikke karakter og placering nær bymidten potentiale til at styrke Frederiksværks identitet som en kultur- og erhvervsby. Udviklingen af Krudtværket understøtter byens strategiske mål om at skabe en mere attraktiv og levende bymidte.
Detailhandel
Detailhandel skal som udgangspunkt placeres i bymidterne eller de 6 lokalcentre. Årsagen til at regulere placeringen af detailhandel er blandt andet et ønske om at samle detailhandlen i bymidterne, så detailhandlen kan være med til at understøtte aktiviteterne her og være med til at skabe et spændende bymiljø. Områderne til detailhandel er planlagt sådan at de er tilgængelige i både bil, på cykel og til fods. Bymidterne er godt betjent af lokalbanen og busser.
Detailhandelsstruktur
Halsnæs Kommune har to store bymidteområder (Frederiksværk bymidte og Hundested bymidte), en mindre bymidte i Ølsted samt 6 lokalcentre i hhv. Lynæs, Torup (to delområder), Asserbo, Liseleje, Enghaven og Kregme. Detailhandelsområdet i Ølsted er udpeget som bymidte med mulighed for maksimalt 5.000 m² bruttoetageareal til detailhandel. Butikkerne i Ølsted skal primært betjene det lokale opland/beboerne i og omkring Ølsted, der er et område under udbygning og med et større udbygningspotentiale. Bymidterne i Frederiksværk og Hundested skal fortsat fungere som de primære områder for detailhandel i kommunen.
Som en udvidelse af bymidten i Frederiksværk med Krudtværket skal nye butikker her understøtte områdets kulturhistoriske og kreative profil og må ikke dominere området med traditionel detailhandel. Det er målsætningen at Krudtværket med detailhandel i små butikker skal bidrage til at skabe en levende bydel, hvor kunst, håndværk og småskala-produktion er i fokus. Det er forsat området omkring Nørregade der skal bære den egentlige detailhandelsfunktion.
Detailhandelsstrukturen i Halsnæs Kommune understøtter kommunens bymønster med bymidter i de to kommunecentre henholdsvis Frederiksværk og Hundested. Desuden findes der et lokalcenter i de fleste lokalsamfund - mens detailhandelsområdet i Ølsted er udpeget som bymidte. Landsbyerne har almindeligvis ikke detailhandel og hvis der findes detailhandel, er det typisk i form af gårdbutikker og lignende. På den måde understøtter detailhandelsstrukturen i Halsnæs Kommune formålet med Planlovens detailhandelsbestemmelser. Detailhandlen i Halsnæs Kommune sikrer således et varieret butiksudbud, og at kommunens borgere har kort til daglige indkøb så behovet for bilkørsel minimeres.
Butikkerne i lokalcentrene og i Ølsted bymidte betjener hovedsageligt nærområdet, mens butikkerne i Frederiksværk bymidte og Hundested bymidte betjener hele kommunen. Områderne til pladskrævende varegrupper betjener hele kommunen. Detailhandelsstrukturen skal sikre kommunes borgere en god og lettilgængelig forsyning med daglig- og udvalgsvarer.
Ud over at butikker kan placeres i bymidterne og i lokalcentrene, kan der også placeres enkeltstående butikker, der alene tjener til lokalområdets daglige forsyning, udenfor de områder, der er udlagt til detailhandel (bymidter og lokalcentre). Sådanne butikker må maksimalt have et bruttoetageareal på 1.200 m² hvor varegård, pap- og flaskehåndtering placeres indendørs. Der findes enkelte sådanne butikker i kommunen, som ligger centralt i større bolig- eller sommerhusområder, og dermed giver borgerne god mulighed for at handle lokalt. Det er også muligt at have mindre butikker i tilknytning til eget erhverv og landbrug, ligesom der kan være kiosker i tilknytning til tankstationer og lignende.
Muligheder for at udvide detailhandlen
Udvidelsesmulighederne for detailhandel i de tre bymidter og de seks lokalcentre fremgår af tabel 3.6.4
Detailhandlen ønskes generelt styrket ved forbedring af bymiljøet og forbedring af tilgængeligheden i byen for cyklende og gående. Større udvidelser i butiksarealerne er dog ikke særligt sandsynlige, da detailhandlen generelt er under pres på landsplan især fra nethandel.
I tabel 3.6.1 er der vist et vurderet behov for ny butiksarealer (bruttoareal i m2). Kilde: Detailhandelsanalyse, COWI november 2023 og Udvidelse af Hundested Bymidte, COWI juli 2024 (gennemført i kommuneplantillæg nr. 8 til Kommuneplan 2021), Udvidelse af Frederiksværk Bymidte, CK&CO marts 2025. Udvidelsesmulighederne i tabel 3.6.4 er større end det vurderede behov, da det ikke vides, hvor behovet vil kunne opstå.
Områder til pladskrævende varegrupper
Butikker, der alene forhandler særlig pladskrævende varegrupper, kan placeres i erhvervsområder, der er udlagt til dette formål. Baggrunden herfor er dels, at der mange steder i bymidterne ikke er plads til store butikker, og dels at det er lettere at komme til erhvervsområderne for at hente sådanne varer. Dette er også med til at sikre bymiljøet i bymidterne, så der ikke er for meget trafik. Planloven definerer, hvad der er særlig pladskrævende varegrupper. Det drejer sig om biler, lystbåde, campingvogne, planter og havebrugsvarer, tømmer, byggematerialer, grus, sten- og betonvarer samt møbler og sprængstoffer.
Detailhandelsanalyse i Halsnæs Kommune
Planloven stiller en række krav til hvordan detailhandel skal belyses i kommuneplanen. Der er bl.a. krav om at kommunen skal kunne redegøre for butikkernes omsætning og størrelse inden for mindre delområder. Ligesom der er krav om at vurdere det fremtidige behov for detailhandel og fastsætte hvor meget detailhandel, der må være i de enkelt bymidter og lokalcentre. Halsnæs Kommune har i november 2023 fået en opdateret detailhandelsanalyse fra COWI. Analysen viser, at oplandet til dagligvarebutikkerne stort set udgøres af kommunens borgere og sommerturisterne. På udvalgsvaresiden viser analysen af godt 15 % af omsætningen kommer fra borgere udenfor kommunen - sandsynligvis hovedsageligt sommerhusturister.
Det vurderes i detailhandelsanalysen, at der frem til 2035 er potentiale for maksimalt at udvide butiksarealet i kommunen som det fremgår af tabel 3.6.1. Potentialet er blandt andet på butikker, der både understøtter helårsbeboerne i kommunen samt sommerhusgæster og turister.
Der er desuden gennemført en detailhandelsanalyse for en udvidelse/ændring af Hundested Bymidte, som er gennemført ved et kommuneplantillæg i 2024-25.
Endelig har CK&CO gennemført en detailhandelsredegørelse for en udvidelse af Frederiksværk Bymidte med inddragelse af Krudtværket i 2025. Butiksrummeligheden i Frederiksværk Bymidte ændres ikke som følge heraf.
For hele Frederiksværk bymidte er der fastsat en maksimal ramme for bruttoetageareal til detailhandel på 18.500 m², hvoraf 1.000 m² er afsat til Krudtværket. Disse kvadratmeter indgår som en del af den samlede detailhandelskapacitet i bymidten og er planlagt således, at de understøtter områdets funktion som et kreativt og erhvervsorienteret byrum.
Status for detailhandlen i følge detailhandelsanalysen
Detailhandelsanalysen viser, at der i Halsnæs Kommune i 2023 var ca. 123 butikker, hvilket er 30 mindre end i 2008. Butiksarealet er cirka 60.000 m2, hvilket er cirka 7.000 m2 mindre end i 2008. Arealet til dagligvarer er steget, mens det er faldet til udvalgsvarer. Omsætningen er steget til cirka 1,6 mia. kroner i 2022 mod cirka 1,3 mia. kr. i 2007.
Halsnæs Kommune er i skarp konkurrence med Hillerød og Frederikssund, hvor der findes butikscentre og større udbud af kædebutikker. Der var et handelsunderskud på cirka 160 mio. kr. i 2022, hvilket skyldes nethandel og konkurrence fra nabobyer. Til gengæld har kommunen stor fordel af turismen, hvis omsætning udgør cirka 23% af den samlede omsætning. Dertil kommer omsætning i restauranter og lignende fra turister.
Der var i 2023 10 butikker, der alene forhandler særlig pladskrævende varegrupper (biler, lystbåde, campingvogne, planter og havebrugsvarer, tømmer, byggematerialer, grus, sten og betonvarer samt møbler). Butikkerne havde et samlet bruttoetageareal på 12.055 m².
Tabeller er i fanen "Tabeller" i dette opslag. Her kan blandt andet ses butiksarealer og omsætning fordelt på brancher i samlede områder.
Her kan du læse mere
Kommuneplansafsnittet Frederiksværk
Kommuneplansafsnittet Hundested
Halsnæs Kommune, Analyse af detailhandlen, COWI november 2023.
Detailhandelsredegørelse for Krudtværket, CK&CO april 2025
Landsplandirektiv. Om beliggenheden af bymidter, bydelscentre og aflastningsområder mv. til detailhandel i Hovedstadsområdet, Miljøministeriet, november 2008.
Centerområder
3.6.1 Centerområder kan anvendes til centerformål som f.eks. butikker, restauranter, boliger, offentlige formål, liberale erhverv, grønne områder, parkering og fællesanlæg samt aktiviteter, der ligner disse. I mindre omfang kan der være fremstillingsvirksomhed i tilknytning til butikkerne, men denne virksomhed må ikke medføre gener for de omkringboende.
3.6.2 Den maksimale bebyggelsesprocent og rammer for detailhandel er angivet i rammerne for de enkelte områder og tabellerne i dette afsnit.
3.6.3 Fortætning skal medvirke til at styrke centerområdernes funktion som butiks- og serviceområde.
3.6.4 Fortætning skal ske med byggeri, der fremhæver områdets karakter, skaber gode byrum og oplevelser og er med til at styrke bymiljøet.
3.6.5 Det skal sikres, at kulturhistoriske og miljømæssige kvaliteter i et område bevares. På samme måde skal særligt karakteristiske bebyggelser sikres.
3.6.6 Ved nybyggeri, ændringer af bygninger og facader skal byggeriet tilpasses området. Alternativt kan et større byggeri have sin egen særegne stil, der er gennemført og gennemarbejdet. For ældre bygninger skal enhver ændring af bygningens udseende være med respekt for bygningens oprindelige udseende, opdeling og konstruktion.
Omdannes en butik til boligformål, skal facaden ombygges, så den får en klar boligkarakter - især hvad angår vinduer og døre.
3.6.7 Bygninger, der er erklæret bevaringsværdige i en politisk vedtaget registrant, lokalplan eller lignende må ikke ombygges udvendigt eller rives ned uden særlig tilladelse fra Byrådet. For kulturmiljøer henvises til afsnit 3.9.
3.6.8 Som udgangspunkt må der ikke terrænreguleres mere end +/- ½ meter og ikke nærmere skel end 2,5 meter. Ved byggeri og terrænregulering, skal det naturlige terræn/landskab respekteres mest muligt og underordne sig dette.
Nogle steder er landskabet meget kuperet, og der kan være behov for at regulere mere for at kunne indplacere et byggeri. Det naturlige terræn skal dog altid være udgangspunktet og fastholdes i størst muligt omfang under hensyntagen til at muliggøre et byggeri. En regulering over +/- 0,5 meter skal dog ske mindst 2,5 meter fra skel.
Hvis naboer er enige, kan terrænregulering op til +/- ½ meter ske tættere naboskel - eventuelt gennem naboskel.
Ved terrænregulering skal det sikres, at vand ikke løber ind på nabomatrikler, herunder vej og sti.
Vedr. jordbalance se retningslinje 2.1.11 i klimakapitlet.
Ved etagebyggeri eller boliger i flere etager skal trapper og elevatorer etableres inde i byggeriet og ikke monteres udenpå byggeriet. Dette gælder i særdeleshed åbne trapper og elevatortårne.
Der kan dog arbejdes med lukkede trappehuse/elevatorhuse og evt. åbne trapper som et særligt arkitektonisk element, hvis de indpasses omhyggeligt i arkitekturen og de understøtter denne.
Der kan godt arbejdes med svalegange som udvendig adgang til boliger over stueetagen, hvis det indpasses, så det ikke får karakter af noget, der hæftet udenpå byggeriet.
3.6.10 Skiltning skal tilpasses bybilledet. Den skal tage hensyn til de omkringliggende bygningers karakter og områdets miljø. Specielt i centerområderne skal skiltningen tilpasses bygningernes arkitektur (vinduesinddeling, højde, farver, materialer m.m.), bymiljøet, og størrelsesforholdene. Se også retningslinjerne om skiltning i kapitel 3.3 retningslinje 3.3.20-3.3.23.
3.6.11 Skiltning skal tilpasses bygningerne for såvel skiltenes størrelse, farve, udformning, typografi, symboler og design. Skiltningen må ikke virke dominerende og overdøve bygningens eget udtryk. Al skiltning på samme bygning/bygningsanlæg skal være tilpasset hinanden. Skiltning må ikke være mekanisk bevægelig.
3.6.12 Der må kun skiltes for de butikker, der er på den pågældende ejendom og reklameres for varer, der forhandles i de pågældende butikker.
3.6.13 På bevaringsværdige bygninger skal skiltningen i særlig grad være tilpasset bygningen og omgivelserne.
3.6.14 Der må ikke etableres skiltepyloner / skiltetårne. Der må ikke etableres mekaniske skilte, der f.eks. kan rulle eller dreje.
Ved tankstationer skal skiltningen for selve tankstationen fastlægges individuelt og efter en konkret vurdering.
3.6.15 Det er ikke tilladt at opsætte baldakiner i nogen form, heller ikke i forbindelse med butikker eller andre erhverv.
3.6.16 Markiser kan opsættes over butiksvinduer og døre. Der må kun opsættes markiser i forhold til stueetagen. Markiser skal enten dække hele butiksfacaden eller være små markiser, der holdes i de enkelte vinduer og døres bredde. Markiser kan også opsættes over vinduer i boliger og kontorer uanset etage. De skal altid holdes i en farve og et design der harmonerer med bygningen og omgivelserne. På bevaringsværdige bygninger, hvor det vil virke ødelæggende for arkitekturen, er det ikke tilladt at opsætte markiser.
3.6.17 I centerområder må der ikke hensættes:
- containere
- skurvogne
- både med en længde på over 6,0 meter eller en højde på over 2,5 meter inklusiv et eventuelt stativ
- uindregistrerede køretøjer herunder biler og campingvogne
- ombyggede containere
- ombyggede skurvogne.
Containere og skurvogne - herunder også ombyggede sådanne - kan dog opsættes og tages i brug som bygninger, under forudsætning af, at de forsynes med tag og udvendig beklædning i materialer og farver, som er almindeligt brugt på byggeri i det pågældende område. Der skal søges herom jævnfør byggelovgivningen.
3.6.18 Ved belysning af facader og opsætning af spots, projektører mm. i forbindelse med butiksbelysning i centerområder skal der tages hensyn til det omkringliggende bymiljø og de boliger, der kunne generes deraf.
3.6.19 For at kunne etablere en dagligvarebutik til lokalområdets forsyning i et boligområde kræves en nærmere vurdering af følgende forhold: Der skal kunne sikres en hensigtsmæssig trafikal løsning såvel umiddelbart omkring selve butikken som i den nærmeste del af boligområdet og til og fra de nærmeste større trafikveje (herunder skal parkeringsforhold, adgangsforhold, tilkørsel med varer og trafiksikkerhed indgå). Der skal tages hensyn til det omliggende boligområde (bygningsvolumen, lys- og lydgener og skiltning).
Spilleautomater
3.6.20 Der må ikke opstilles gevinstgivende spilleautomater eller indrettes spillehaller i kommunen. Undtaget fra dette er op til tre automater på steder, hvor der er givet tilladelse til det i direkte tilknytning til en gyldig spiritusbevilling.
Detailhandel
3.6.21 Den maksimale butiksstørrelse for dagligvarebutikker, udvalgsvarebutikker og butikker, der alene forhandler pladskrævende varegrupper fremgår af tabel 3.6.3
3.6.22 Detailhandel kan placeres inden for bymidterne i kommunens større byer Hundested og Frederiksværk, den mindre bymidte i Ølsted samt inden for de seks lokalcenter Asserbo, Lynæs, Torup, Enghaven, Kregme og Liseleje - se nærmere i de enkelte rammer og tabellerne i dette afsnit. Dagligvarebutikker i disse områder må kun placeres, hvor det er trafikalt hensigtsmæssigt. Ansøgeren skal om nødvendigt påvise det gennem en undersøgelse foretaget af en anerkendt rådgiver.
Udenfor bymidter og lokalcentre kan der etableres enkeltstående butikker med et bruttoareal på op til 200 m², når de alene tjener lokalområdet. Det vil sige dagligvarer, cafeer/ restauranter og turistrelaterede butikker og lignende.
Enkelte steder, kan der etableres enkeltstående dagligvarebutikker med et bruttoareal på op til 1.200 m² inkl. indendørs varegård, indendørs pap- og flaskehåndtering samt op til 50 m² til udendørs vareudstilling (f.eks. blomster). Butikkerne skal fortrinsvis tjene til et lokalområdes daglige forsyning. Sådanne butikker skal placeres velbeliggende i det lokale boligområde, så der er mange boliger i nærområdet, og de må af trafikale årsager ikke placeres nærmere Frederikssundsvej, Hillerødvej, Hundestedvej, Helsingevej og Amtsvejen end 75 meter. Butikkerne må ikke placeres i områder udlagt til erhvervsformål, og skal placeres trafikalt hensigtsmæssigt således, at de er let tilgængelige for fodgængere og cyklister og ikke medfører trafikproblemer ved dårlige adgangsforhold, kryds, veje der ikke er dimensioneret til trafikken med mere.
Alle enkeltstående butikker udenfor bymidter og lokalcentre skal placeres mindst 500 meter fra bymidter og lokalcentre samt andre større (over 250 m²) enkeltstående butikker.
Eventuelt kan affaldscontainere placeres udendørs, men afskærmet.
De afgrænsede områder til detailhandel fremgår af retningslinjekortet for hver bymidte og hvert lokalcenter (Frederiksværk bymidte, Hundested bymidte, Ølsted bymidte, Lynæs lokalcenter, Torup lokalcenter, Liseleje lokalcenter, Asserbo lokalcenter, Enghave lokalcenter og Kregme lokalcenter).
Den maksimale ramme for butiksbyggeri fremgår af tabel 3.6.4
3.6.23 Bymidter til butiksformål afgrænses i kommuneplanen efter følgende principper:
- Gældende afgrænsning fastholdes.
- Ved udvidelser anvendes en metode i overensstemmelse med gældende lovgivning.
- Bymidter med mulighed for op til 5.000 m2 bruttoetageareal til detailhandel kan fastlægges efter en nærmere vurdering af området og sammenhængen.
3.6.24 Butikker til pladskrævende varegrupper kan placeres i erhvervsområder, der er udlagt til formålet og som ligger hensigtsmæssigt i forhold til overordnede veje og kollektiv trafik. Det fremgår af rammerne for de enkelte områder. Det maksimale bruttoetageareal for de enkelte butikker der forhandler særlig pladskrævende varegrupper fremgår af tabel 3.6.3. Se også kort 3.6.
3.6.25 For at regulere detailhandlen i kommunen, er der fastsat et maksimalt antal kvadratmeter (bruttoetageareal) til detailhandel i Frederiksværk bymidte og Hundested bymidte, Ølsted bymidte og de seks lokalcentre. Det maksimale bruttoetageareal fremgår af tabel 3.6.4
3.6.26 Mindre butikker, der betjener kunder ved tankstationer, togstationer, stadioner, fritliggende turistattraktioner og lignende kan placeres udenfor de områder, der er udlagt til detailhandel (bymidter og lokalcentre).
3.6.27 Mindre butikker til salg af egne produkter i tilknytning til en virksomheds produktionslokaler, kan placeres udenfor de områder, der er udlagt til detailhandel (bymidter og lokalcentre). Butikslokalerne skal være væsentligt mindre end produktionslokalerne.
3.6.30 Mindre butikker i landbrugsbygninger kan under visse forudsætninger etableres i henhold til Planlovens landzonebestemmelser.
3.6.31 Der må ikke foretages udendørs oplag, herunder varer, affald, møbler, hårde hvidevarer, bygningsmaterialer og lignende med mindre det vurderes at være af underordnet betydning. Kortvarige oplag af byggematerialer i forbindelse med byggeri er dog tilladt, ligesom udendørs varegårde ved trælaster/ byggemarkeder og udendørs udstilling, der ikke har karakter af oplag, er tilladt.
Kort 3.6 Centerområder og detailhandel
Tabel 3.6.1
Plandistrikt | Dagligvarer | Udvalgsvarer | SPV |
Halsnæs Kommune i alt | 850 m2 | 3.700 m2 | 1.500 m2 |
Tabel 3.6.1 Tabellen viser et vurderet maksimalt behov for ny butiksarealer frem til 2035 (bruttoareal i m2). Kilde: Detailhandelsanalyse, november 2023, COWI.
SPV: Særligt pladskrævende varegrupper (dog fraregnet forhandlere af motorkøretøjer).
Tabel 3.6.2
Plan-distrikt | Daglig- varer | Udvalgs- varer | Beklæd-ning | Bolig-udstyr | Øvrige udvalgs-varer** |
Detail- handel i alt |
Frederiksværk Bymidte | 7.050 | 7.500 | 2.485 | 3.070 | 1.940 | 14.540 |
Omsætning | 255 | 150 | * | * | * | 405 |
Frederiksværk i øvrigt | 3.500 | 8.040 | 985 | 6.870 | 9.910 | 21.280 |
Omsætning | 140 | 210 | * | * | * | 350 |
Hundested Bymidte | 7.100 | 1.385 | 425 | 870 | 85 | 8.470 |
Hundested i øvrigt | 1.150 | 1.910 | 560 | - | 2.760 | 4.485 |
Omsætning samlet Hundested | 335 | 50 | 10 | * | 40 | 390 |
Halsnæs i øvrigt | 9.560 | 395 | 70 | 205 | 1025 | 13.350 |
Omsætning | 405 | 5 | <5 | * | 5 | 405 |
Halsnæs Kommune i alt | 28.360 | 19.220 | 4.525 | 11.020 | 15.735 | 60.025 |
Omsætning | 1.130 | 415 | 60 | * | 350 | 1.550 |
Tabel 3.6.2 Tabellen viser bruttoetageareal til detailhandel i m2 samt detailhandlens omsætning i 2022 i mio. kr. fordelt på brancher. Arealer og omsætning kan ikke regnes sammen på tværs, da nogle kolonner er uddrag af udvalgsvarer.
* Kan af hensyn til butikkernes anonymitet ikke vises
** Inklusiv særligt pladskrævende varer
Tabel 3.6.3
Område |
Maximalt bruttoareal for dagligvarebutikker |
Maximalt bruttoareal for udvalgsvarebutikker |
Asserbo lokalcenter |
1.200 m2 |
300 m2 |
Enghaven lokalcenter | 1.200 m2 | 200 m2 |
Kregme lokalcenter | 1.200 m2 | 500 m2 |
Liseleje lokalcenter | 500 m2 | 100 m2 |
Lynæs lokalcenter | 700 m2 | 200 m2 |
Torup lokalcenter | 850 m2 | 200 m2 |
Ølsted bymidte | 2.500 m2 | 300 m2 |
Frederiksværk bymidte | ||
4.C2 Nordcentret | 3.500 m2 | 1.000 m2 |
4.C3 Nørregade vest | 1.000 m2 | 800 m2 |
4.C4 Nørregade øst | 1.000 m2 | 800 m2 |
4.C6 Valseværksgade | 300 m2 | 300 m2 |
4.C7 Butiksgrunden | 1.000 m2 | 800 m2 |
4.C9 Strandgade | 150 m2 | 150 m2 |
4.C11 Torvet vedbiblioteket | ||
4.C12 Torvet ved hotellet og Gjethuset | 500 m2 | 500 m2 |
4.C14 Skolegade | 1.000 m2 | 1.000 m2 |
4.C16 Stationen og Jernbanegade | 500 m2 | 500 m2 |
4.C18 Krudtværket - plænen | 50 m2 | 50 m2 |
4.C19 Krudtværksmuseet og kultur | 50 m2 | |
4.C20 Krudtværket kultur og ungdom | 100 m2 | |
4.C21 Krudtværket småerhverv |
50 m2 | |
Hundested bymidte | ||
8.C9 Hundested Syd | 1.200 m2 | 800 m2 |
8.C11 Hundested Nord | 2.500 m2 | 800 m2 |
8.C12 Detailhandel vest for Strandvejen | 1.500 m2 | 800 m2 |
8.C13 Syd for markedspladsen | 500 m2 | 500 m2 |
8.C15 Markedspladsen og nord herfor | 250 m2 | 250 m2 |
8.E14 Midtermolen | 100 m2 | 100 m2 |
Pladskrævende varegrupper | ||
4.E1 Fuglebækcentret | 2.000 m2 dog 1 butik på op til 3.500 m2 eller 10.500 hvis møbelbutik | |
4.E2 Hanehoved | 1.500 m2 | |
4.E4 K. A. Larssensgade | 1.500 m2 | |
4.E10 Bogbinderivej | 2.000 m2 | |
For dagligvarebutikker gælder, at der kan være yderligere 200 m2 med personalefaciliteter. |
Tabel 3.6.4
Navn |
Bruttoetageareal pr. 2023 |
Ramme for brutto- etageareal til detailhandel |
lokalcenter |
880 m2 | 1.750 m2 |
Enghave lokalcenter | 1.500 m2 | 1.800 m2 |
Frederiksværkbymidte | 14.540 m2 | 27.000 18.500 m2 |
- heraf Nørregade med mere | 14.540 m2 | 17.500 m2 |
- heraf Krudtværksområdet | 0 | 1000 m2 |
Hundestedbymidte | 9.992 m2 | 13.500 m2 |
Kregmelokalcenter | 1.340 m2 | 500 1.500 m2 |
Liselejelokalcenter | 1.015 m2 | 1.500 m2 |
Lynæslokalcenter | 235 m2 | 1.000 m2 |
Toruplokalcenter | 960 m2 | 1.000 1.200 m2 |
Ølstedbymidte | 3.315 m2 | 5.000 m2 |
Områder til butikker der alene forhandler særligt pladskrævende varegrupper | ||
Fuglebækcentret | 475 m2 | 13.800 m2 |
Industrivej | 6.075 m2 | 9.000 m2 |
Hanehovedvej | 650 m2 | 7.000 m2 |
K. A. Larssensgade | 6.655 m2 | 13.000 m2 |
Bogbinderivej
|
1.410 m2 | 8.000 m2 |
Tabel 3.6.4 Tabellen viser det maksimale brutto-etageareal for butikker fordelt på bymidter, lokalcentre, områder til særligt pladskrævende varegrupper samt det maksimale bruttoetageareal til detailhandel i områderne.
Lovgrundlag
Retningslinjerne for detailhandel er fastsat i medfør af Planlovens §§ 5 l-5t, §11a stk. 1 nr. 3, § 11b stk. 1 nr. 7, § 11e stk. 3-5 samt §§36 stk. 1 nr. 16 og § 37 stk. 1 og 2.
Udpegningsgrundlag
Planlovens bestemmelser om detailhandel er ændret flere gange i de senere år, og det har medført lempelser i forhold til f.eks. størrelseskrav for udvalgsvarebutikker og metodikken for udpegning af bymidter. Loven fastsætter blandt andet det maksimale bruttoetageareal for dagligvarebutikker til 5.000 m² i bymidter, mens det i lokalcentre og for enkeltstående dagligvarebutikker er 1.200 m². Endvidere gælder landsplandirektivet for detailhandel i Hovedstadsområdet.
Retningslinjerne for detailhandel i Halsnæs kommune er lavet, så de overholder planloven og landsplandirektivets bestemmelser.
Detailhandelsstrukturen i Halsnæs Kommune tager udgangspunkt i de tre bymidter i hhv. Frederiksværk, Hundested og Ølsted. Der er ikke ændret på afgrænsningen af disse. Lokalcentrene i Asserbo, Liseleje, Lynæs, Torup, Enghaven og Kregme fastholdes (se kort 3.6.1). Detailhandelsanalysen fra 2024 udarbejdet af COWI danner et nyt opdateret grundlag for retningslinjerne i kommuneplanen.