Byrådet vil
- opprioritere fortætning af byer og byomdannelse og nedprioritere inddragelse af nye arealer i det åbne land
- arbejde mod at udlægge arealer til enkelte nye byområder for at understøtte den ønskede by- og boligudviklingi Kommuneplan 2021-2032
- sikre, at der tages hensyn til kystnærhedszonen, landskab-, kultur- og naturværdier, når der planlægges for nye byområder
- planlægge boliger tættest muligt på institutioner, skoler, butikker og kollektiv trafik for at mindske biltrafikken
- bevare, beskytte og forstærke bynære naturelementer
Boligområder
Byrådet har vedtaget en rækkefølge for enkelte større boligområder i kommunen.
Det fremgår af boligprognosen fra 20251, at der er en boligrummelighed på cirka 2.1841.950 boliger i prognoseperioden, der går til 20372. En stor del af boligerne forventes opført og taget i brug i løbet af planperioden, men der forventes stadig en restrummelighed på 231350 boliger pr. 1. januar 20373.
Der gives i Kommuneplan 2021 er generelt mulighed for en større grad af fortætning i byområderne omkring Frederiksværk og Hundested, som dog forventes at føre til en forholdsvis beskeden årlig tilgang af nye boliger. Sideløbende ønskes der fortsat mulighed for at udvikle og styrke enkelte andre lokalområder som for eksempel Torup og Ølsted., hvorfor der i 2019 er udlagt et nyt område til boliger i Torup.
Sted/navn | Anvendelse | Zone-forhold | Boligtal | Rækkefølge |
3.O1 Skolevej | Tæt-lav og etageboliger | Byzone | 80 | 2025-2030 |
4.C7 Strandgade | Etageboliger | Byzone | 40 | 2025-2036 |
4.B6 Rådhusparken | Etageboliger | Byzone | 210 | 2025-2030 |
4.B17 Havnevej | Etageboliger | Byzone | 35 | 2025-2036 |
4.C17 I Noord | Etageboliger | Byzone | 95 | 2025-2036 |
6.B5 Kregme Syd | Tæt-lav, etage og enfamiliehuse | Byzone | 260 | 2025-2030 |
6.B8 Østervig | Tæt-lav og enfamiliehuse | Landzone | 50 | 2025-2030 |
7.B1 Ubberupvej | Tæt-lav og enfamiliehuse | Landzone | 75 | 2025-2036 |
7.B7 Vibjerg | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 120 | 2025-2030 |
7.B12 H.J. Henriksensvej nord for banen | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 220 | 2025-2036 |
9.B3 Høje Tøpholm | Etageboliger | Byzone | 140 | 2025-2030 |
9.B15 Højbjerg | Tæt-lav boliger | Byzone | 60 | 2025-2030 |
9.B16 Højbjerg Øst | Tæt-lav boliger og enfamiliehuse | Byzone | 45 | Efter 20307 |
9.B27 Ved Frederiksværkvej | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 150 | Efter 2027 |
10.B6 Hvidkilde | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 60 | 2025-2030 |
10.B6 Hvidkilde | Tæt-lav og enfamiliehuse | Byzone | 45 | 2025-2036 |
Tabel 3.2.1 herover viser rækkefølge for igangsætning af nye byudviklingsområder og er opdateret i forhold til tidligere med alle større kendte projekter og områder fra boligprognosen. Ud over de i tabellen viste projekter, findes der flere mindre projekter. For mange projekter gælder, at der er en vis realiseringsusikkerhed.
Ved inddragelse af nye områder - både områder i byzone eller landzone - til boligbyggeri, skal der tages hensyn til områdets egnethed som boligområde i forhold til klimarobusthed. Det kan både være vand fra nedbør, fra oversvømmelser af åer, fra oversvømmelser fra hav og fjord samt fra terrænnært grundvand. Det skal også være områder, hvortil der kan skabes en fornuftig trafikal betjening, og som vil have en god sammenhæng med den øvrige by og byinfrastruktur.
Der udlægges et nyt område til boligformål - rammeområde 9.B27 ved Vibehus. Området har hidtil været et erhvervsområde - 9.E1 Ved Frederiksværkvej - men området udvikles ikke til erhvervsformål, og store dele ligger blot hen. Området her en god beliggenhed for boliger tæt ved station, handlemuligheder og en større vej. Området er på cirka 29.000 m2, og der udtages derfor et areal på 29.000 m2 af rammeområde 9.B4 Høje Tøpholm Syd og som er udlagt til boligformål i byzone. Arealet overføres til rammeområde 9.R1 Ved Vibehus Trinbræt og anvendelse vil fremadrettet være rekreative formål. Se kort neden for, hvor det nye boligområde er markeret med blåt og kompensationsarealet med rødt.
Erhvervsområder
Rummeligheden til erhverv forventes at være tilstrækkelig indenfor planperioden. Der arbejdes med en omflytning af rummeligheden, idet en del af det store uudnyttede erhvervsareal ved Ullerup Skovvej kan tilbageføres til landzone, og der kan udlægges et nyt erhvervsområde ved Frederiksværk - ved Industriområde Nord. Det vil bedre afspejle det aktuelle behov, idet der ikke er ledig erhvervsrummelighed i Frederiksværk. Desuden ændres erhvervsområdet ved Vibehus til boligformål, da det reelt ikke bruges til erhverv længere og ikke udvikles. Der findes ligeledes enkelte ledige erhvervsgrunde forskellige steder i kommunen blandt andet på Hundested Havn. Desuden er der i kommuneplanen i enkelte boligområder øget mulighed for mindre ikke genegivende erhverv.
Sted/navn | Zoneforhold | Areal i alt | Areal ledigt | Rækkefølge |
3.E1 Industriområde Nord | Byzone | 29,5 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
4.E1 Fuglebækvej | Byzone | 5 ha | 3 ha | 2025- |
4.E2 Hanehoved Erhvervsområde | Byzone | 14 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
4.E3 Havnevej | Byzone | 15,5 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
4.E4 K.A.Larssensgade | Byzone | 3 ha | 3 ha | Fuldt udnyttet |
8.E3 Vesthavnen |
Byzone | 6 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
8.E4 Sydhavnen | Byzone | 11,5 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
8.E7 Ullerup Øst | Byzone | 36 ha | 36 ha | 2025- |
8.E8 Ullerup Nord | Byzone | 10 ha | 10 ha | 2025- |
8.E9 Ullerup Syd og vest | Byzone | 28 ha | 0 ha | Fuldt udnyttet |
8.E10 Bogbinderivej | Byzone | 4 ha | 2 ha | 2025- |
8.E12 Sydmolen | Byzone | 2 ha | 2 ha | 2025- |
Tabel 3.2.2 herover angiver den aktuelle erhvervsrummelighed i alle større erhvervsområder i Halsnæs Kommune.
Området ved den gamle gasbetonfabrik i Ølsted nord for banen er under omdannelse fra erhvervsområde til boligområde med mulighed for liberalt erhverv, der ikke medfører tung trafik eller generer omgivelserne.
3.2.1 Det er muligt at overføre et landzoneområde på 6,5 ha ved Ubberupvej til byzone til boligformål. Området blev først udpeget i Regionplan 2005 og er videreført i planlægningen siden som et langsigtet byudbygningsområde. Området fremgår af kortet. Se også tabellen i redegørelsen.
3.2.2 Ved udvikling af nye boligområder skal der redegøres for landskabs-, kultur- og naturværdierne i området, og væsentlige naturværdier og naturelementer skal i videst muligt omfang beskyttes og indarbejdes i planlægningen af området.
3.2.3. Der skal arbejdes med bynatur ved udvikling af nye byområder - gerne knyttet til vandhåndteringsløsninger. Bynaturen skal give en merværdi for boligområdet og omgivelserne.
3.2.4. De enkelte nye boligområder kan udnyttes i henhold til rækkefølgen angivet i tabel 3.2.1.
3.2.4. Det er muligt at ændre erhvervsområdet ved Vibehus til boligområde. Området er på 2,9 ha. Som kompensation skal 2,9 ha af rammeområde 9.B4 ændres fra boligformål til rekreative formål og overføres til rammeområde 9.R1, så den samlede rummelighed til boligformål ikke øges.
Lovgrundlag
Kommuneplanen skal ifølge Planlovens §11a indeholde retningslinjer for udlæg af nye arealer til byzone. Byudviklingen skal følge reglerne i Fingerplan 2019, der er Landsplandirektiv for hovedstadsområdets planlægning. Ifølge Fingerplanen skal byudviklingen være af lokal karakter og ske i tilknytning til kommunecentrene eller som afrunding af andre bysamfund. Der skal fastlægges rækkefølge for ny byudvikling.